Oesterbank Jaarverslag 2023

Jaarverslag Oesterbank 15 Wijzigen layout atelier AE Onlangs hebben we belangrijke aanpassingen doorgevoerd in de lay-out van ons atelier AE. Met de herziene lay-out bekomen we een optimaler gebruik van de beschikbare ruimte. Een opvallende wijziging is de herpositionering van de werktafels en een verplaatsing van de groene zones. Op die manier is er ruimte gecreëerd om alle gelijkaardige montagewerkposten samen te plaatsen. De herinrichting van het atelier is niet alleen gericht op efficiëntie, maar ook op het creëren van een ergonomische werkomgeving. De vernieuwde werkplaatslay- out is ontstaan uit een grondige analyse. De voorbereiding en de verhuis werden besproken met de medewerkers. Een duidelijke voorbereiding en feedback op de verhuis biedt werknemers gemoedsrust en vertrouwen. Duidelijke communicatie hieromtrent draagt bij tot een gevoel van controle en competentie, wat angst en stress vermindert. Deze gestructureerde aanpak en ondersteuning hebben bijgedragen tot een positieve werkomgeving en versterken het psychisch welbevinden van alle medewerkers. Poetskar en poetstips Het is algemeen geweten dat poetsen een erg belastende taak kan zijn. Er waren dan ook verschillende medewerkers die last kregen van fysieke klachten zoals rug- en polsklachten. Hierdoor hebben we samen gekeken hoe we de belasting bij de verschillende taken konden reduceren. In het kader hiervan werd een nieuwe poetskar aangekocht waarbij de emmers op heuphoogte staan en niet langer op de grond. Zo moet er al heel wat minder gebukt worden. De producten staan overzichtelijk uitgestald op armhoogte en de kar zelf is licht en eenvoudig te verplaatsen. Ook kregen we tijdens een poetsopleiding verschillende ergonomische tips aangereikt. Hieronder de belangrijkste tips om de belasting tijdens het poetsen zo laag mogelijk te houden: 1. Vouwtechniek Plooi je doek telkens in 4 en wissel tussen de kanten. Zo moet je niet elke keer je doek uitspoelen. 2. Wringtechniek Gebruik de juiste wringtechniek om overbelasting van de polsen te vermijden. 3. Bukken - Ga dicht tegen de emmer of een ander laag object staan en ga door je knieën. Doe hiervoor de benen open. - Om lichte objecten van de grond op te rapen kun je één voet vooruit zetten en je andere been samen met je lichaam kantelen. Neem steun om niet te vallen. - Om een dweil op te leggen of terug op te nemen kun je de trekker opheffen, niet elke keer bukken. 4. Algemeen - Draag objecten zoals emmers dicht tegen je lichaam. - Dweilen of vegen doe je best naast je, niet ver van je af. - Als je een steel kan instellen, laat die tot onder je kin komen. - Vul een emmer tot de helft, enkel bij erg vuile oppervlakken kun je meer water gebruiken. Met deze ergonomische tips zorg je voor je lichaam. Dit hoef je niet voor ons te doen, doe dit voor jezelf! Wijzigen layou atelier AE Onlangs hebben we belangrijke aanpassingen doorgevoerd in de layout van ons atelier AE. Met de herziene layout bekom n we een opQmaler gebruik van de beschikbare ruimte. Een opvallende wijziging is de herposiQonering van de werktafels en een verplaatsing van de groene zones. Op die manier is er ruimte gecreëerd om alle gelijkaardige montagewerkposten samen te plaatsen. De herinrichQng van het atelier is niet alleen gericht op efficiënQe, maar ook op het creëren van een ergonomische werkomgeving. De vernieuwde werkplaatslayout is ontstaan uit een grondige analyse. De voorbereiding en de verhuis werd besproken met de medewerkers. Een duidelijke voorbereiding en feedback op de verhuis biedt werkn mers gemoedsrust en vertrouwen. Duidelijke communicaQe hieromtrent draagt bij tot een gevoel van controle en competenQe, wat angst en stress vermindert. Deze gestructureerde aanpak en ondersteuning hebben bijgedragen tot een posiQeve werkomgeving en versterken het psychisch welbevinden van alle medewerkers. Poetskar en poetsMps Het is algemeen geweten dat poetsen een erg belastende taak kan zijn. Er waren dan ook verschillende medewerkers die last kregen van fysieke klachten zoals rug en polsklachten. Hierdoor hebben we samen gekeken hoe we de belasQng bij de verschillende taken konden reduceren. In het kader hiervan werd een nieuwe poetskar aangekocht waarbij de emmers op heuphoogte staan en niet langer op de grond. Zo moet er al heel wat minder gebukt worden. De producten staan overzichtelijk uitgestald op armhoogte en de kar zelf is licht en eenvoudig te verplaatsen. Ook kregen we Qjdens een poetsopleiding verschillende ergonomische Qps aangereikt. Hieronder de belangrijkste Qps om de belasQng Qjdens het poetsen zo laag mogelijk te houden: evoerd in de layout van ons atelier AE. Met de herziene layout are ruimte. Een opvallende wijziging is de herposiQonering van es. Op die manier is er ruimte gecreëerd om alle gelijkaardige hQng van het atelier is niet alleen gericht op efficiënQe, maar eving. grondige analyse. De voorbereiding en de verhuis werd rbereiding en feedback op de verhuis biedt werknemers Qe hieromtrent draagt bij tot een gevoel van controle en estructureerde aanpak en ondersteuning hebben bijgedragen sychisch welbevinden van alle medewerkers.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==